Exploring Branded Content: En forklaring

Branded content, eller merkevareinnhold som det også heter på norsk, er en form for markedsføring som innebærer å skape nye relasjoner med kunder. Dette gjøres ved å lage innhold som handler om felles verdier og interesser. Det gjør man for å skape engasjement hos forbrukerne, med mål om at de skal bygge et følelsesmessig forhold til selskapet.

Hvordan fungerer branded content?

Branded content har som mål at kundene dine skal like innholdet ditt. Innholdet skal selvsagt matche bedriften din sin merkevare og verdier, man skal ikke publisere hva som helst bare fordi forbrukeren eller konsumenten kanskje er interessert i det. Branded content skal ikke handle om produktene dine eller bedriften din, formålet er å underholde forbrukere og finne noe som bedriften har til felles med forbrukeren.

De fleste bedrifter som bruker storytelling går ofte glipp av poenget. Så godt som alle legger fokus på å fortelle om bedriften og produktene deres, noe som faktisk er helt feil. Selvfølgelig er det tider hvor du må fortelle om bedriften og deg selv, men størstedelen av innholdet skal ikke handle om det. Og det er rett og slett fordi forbrukere ikke bryr seg spesielt mye om bedriften din. De bryr seg om seg selv og problemene sine.

Formålet med branded content

Branded content skal skape brand recognition, på norsk merkegjenkjenning, på en måte som ikke oppleves som påtrengende. Det skal gjøres gjennom innhold som tilfører kunnskap og underholder forbrukerne på en avslappet måte.

Ikke det samme som content marketing

Branded content og content marketing er ikke det samme. Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er et helhetlig syn, systematisk arbeid og en strategi over tid med redaksjonelt innhold. Branded content er en spesifikk del av content marketing fordi content marketing kan være alt fra blogginnlegg, podcaster, filmer, etc. med ulike formål avhengig av når innholdet konsumeres. Branded content har bare ett formål.

Det skal heller ikke forveksles med produktplassering. Produktene dine kan selvsagt vises i branded content, men på en fin måte. Hensikten er ikke å vise frem produktene men å skape engasjement. Om det passer å vise frem produktet så kan man selvsagt gjøre det.

Når skal man bruke branded content?

Om man skal sammenligne branded content med for eksempel en dokumentar om selskapet, så er branded content i motsatt ende av salgstunnelen. Innholdet skal tiltrekke kundene dine til å lese eller se, og historien du forteller har ingenting med produktene dine å gjøre. Innholdet ditt skal skape en utfordring eller løse problem på en engasjerende måte. Disse utfordringene og problemene er produktene dine løsningen på, i bunnen av salgstunnelen. Derfor er innholdet rettet mot de som er utenfor eller bare i begynnelsen av salgstunnelen din.

Du kan sammenligne branded content med en første date. Ingenting er kjedeligere enn når personen du er sammen med bare snakker om deg selv. Men det er heller ikke så interessant å bare stille spørsmål om den andre. Det å finne noe felles, som både oppleves som morsomt og interessant, er gjerne en bedre måte å møtes på i starten. Det er akkurat slik du kan tenke på med branded content.

Kort oppsummert så er branded content kommunikasjon med redaksjonelt innhold som:

  • Bygger på en tonalitet som er vennlig og ikke påtrengende
  • Fokuserer på felles verdier og interesser, ikke produktene du selger
  • Skaper verdi for forbrukeren i form av informasjon eller underholdning
  • Skaper følelser og berører forbrukeren
  • Basert på historiefortelling
  • Har potensial til å bli viralt ved å skape samtaler og delinger

Del denne posten

Relaterte artikler

Relaterte artikler