‍Eksperten tipser - Så enkelt skaper du et budsjett for bedriften din

Dette innlegget er skrevet av Förhandlat, en enkel digital kontrakts- og innkjøpsplattform som gir tilgang til billigere priser på vanlige tjenester og produkter for medlemmer. På bare to minutter kan bedrifter registrere og aktivere avtaler umiddelbart.

Lag et budsjett for bedriften din. Vi har alle hørt dette mange ganger. Hvis det ikke er banken, er det vennen eller alle bøkene om entreprenørskap vi leser. Men det ligger faktisk noe i det – og nedenfor skal vi vise hvor enkelt det kan være.

Hvorfor lage et budsjett da? Rett og slett for planlegging. Vår erfaring er at uten å skrive ned tallene, er det veldig lett å gjøre enkle feil. Disse kan f.eks. være å inkludere moms i inntekten sin, glemme ulike skatteeffekter, m.m. Vi anbefaler derfor å lage et grovt og enkelt budsjett, fremfor ingen i det hele tatt.

Start med å laste ned vår enkle budsjettmal for småbedriftseiere og les tipsene våre nedenfor.

Dette budsjettet er så enkelt som vi kan gjøre det. For noen bransjer passer det dårligere – for e-forhandlere trengs bedre oversikt over innkjøp; for deg med store leasing/leieavtaler trengs det noe annet - jeg håper vi kan komme tilbake til dette i en senere artikkel. Vi håper uansett at det er noe for alle å ta med.

Nedenfor går vi gjennom de ulike delene av malen – hva de betyr, hvorfor de er viktige og hvordan du kan bruke dem.

Inntekt

Inntekter i seg selv trenger nok ikke forklares i en lengre tekst, men de kan se litt forskjellig ut avhengig av bransje og type bedrift. Du kan bruke de ulike radene i malen til å dele inntektene dine, f.eks. hver rad kan representere inntektskanaler, kundegrupper eller til og med enkeltkunder hvis du kun jobber med noen få kunder. Nedenfor har vi listet opp noen eksempler på hvordan du kan velge å dele inntekten din:

Detaljhandel / e-handel - Nettsalg, butikksalg, plattformsalg og forhandlere

Byggentreprenad - Salgstjenester, Salgsprodukter

Konsulent – ​​kunde nr. 1, kunde nr. 2, etc.

Det viktige er at du finner en fordeling som lar deg grovt anslå inntekten din, og at du selv forstår når du kommer tilbake til budsjettet senere.

Vi anbefaler også at du setter rimelige forventninger i budsjettet. Vi tror på å sette høye mål – men la din visjon stå for dette, mens budsjettet ditt kan være et realistisk regnestykke. Er du for eksempel konsulent kan det være rimelig å legge inn faktiske tall for kundene du har avtaler med, samtidig som du anslår at du resten av året har en inntekt som tilsvarer 50-70 % av dette. Grunnen til dette er at budsjettet ditt også er grunnlaget for din skatteberegning, noe vi kommer tilbake til nedenfor.

Ikke glem at en inntekt er uten moms (derav klargjøringslinjen i malen, som ikke er inkludert i noen beregninger). Dette er en vanlig feil når du gjør beregningen på en serviett eller i hodet.


Innkjøp av råvarer

I vår enkleste mal har vi valgt å utelate innkjøp av råvarer. Årsaken er at dette kun er aktuelt for enkelte bransjer og det vil kreve at vi går inn på hvordan lagereiendeler og varekostnader fungerer. Vi håper å komme tilbake til dette i en annen artikkel.

Andre utgifter

Hjertet i virksomheten. Eller er det hjernen? Jeg husker egentlig ikke. Uansett er dette tilleggskostnadene som i sammenligning med andre ting kan virke ubetydelige. Men det er ofte her mange virksomheter kan se den store forskjellen på siste linje (resultatet). Dette er tilfeldigvis også området vi i Förhandlat brenner mest for!

De øvrige kostnadene som en bedrift har, varierer selvsagt noe fra bransje til bransje. Men det er noen kostnader som stadig går igjen, disse inkluderer:

- Forsikring

- Mobiltelefoni

- Lokale kostnader

- Bankgebyrer

- Shipping

- Kortinnløsning og kassasystem

- Elektronikk og IT

- Reise og utgifter

- Kontorprodukter og kontorrekvisita

For deg som også driver retail/e-handel er frakt- og betalingsløsninger ofte store kostnader. Noe som kan virke som en liten avgift, blir ofte veldig stor når det skjer veldig ofte. Når det gjelder betalingsløsninger er det fremfor alt kortinnløsningsavtalen vi anbefaler deg å se gjennom – det er ofte store muligheter for å spare penger. Vi i Förhandlat har blant annet gunstige avtaler med DHL for frakt til agenter og FedEx for frakt import/eksport, samt Nets, Elavon, Bambora og Moreflo for kortinnløsning og betalingsløsninger.

Spesielt også for deg som reiser mye i jobbsammenheng kan det lønne seg å være forberedt. Reise blir fort en stor kostnad, men det er mye å spare. Sørg derfor for at du har opprettet kontoer på forhånd, så når den tid kommer, kan du enkelt logge inn og søke etter det billigste alternativet. Vi i Förhandlat har blant annet gunstige priser på SJ, Norwegian og Scandic. Og husk – som bedriftseier kan du bruke disse rabattavtalene til både dine forretningsreiser og dine private reiser.

Overskudd og skatt

Hvert år skal du også levere en foreløpig selvangivelse, med angivelse av forventet resultat. Vi anbefaler at du legger budsjettet ditt til grunn og dermed holder du øye med tallene du har rapportert til skattekontoret, og kan selvsagt sjekke skattekontorets tall opp mot dine egne. Dette er også grunnen til at vi tidligere anbefalte å ikke «skyte for høyt» når det gjelder inntekten din, da du da risikerer å rapportere for høyt resultat.

Lykke til med å sette opp ditt (første) budsjett!

/ Christian Mörck

Del denne posten

Relaterte artikler