Optimal kundeservice: 7 nøkler og deres betydning


Hva er god kundeservice og hvorfor er det viktig? Det er to temaer vi dykker ned i her.
Hva er god kundeservice?
Det er to definisjoner av kundeservice.
Den første er nok den de fleste av oss refererer til når vi snakker kundeservice. Nemlig den direkte kontakten mellom kunden og bedriftsansatt.
Den andre definisjonen er bedriftens inntrykk som helhet, dvs. både den direkte kontakten med de ansatte, men også produktet, brukervennligheten til nettsiden og den generelle tjenesten.
Å lykkes med å yte høyere kundeservice enn forventet av kunden øker potensialet for en lojal og returnerende kunde.
Hvorfor er god kundeservice viktig?
Det er ingen tvil om at kundeservice er utrolig viktig for bedriftens rykte.
Har du prøvd å gå inn i en butikk og følt deg helt usynlig eller at du ikke får noe hjelp? Kanskje har du kjøpt noe på nettet, og nå har spørsmål og kanskje ikke helt føler at den ansatte du snakket med forstår problemet ditt.
God kundeservice kan påvirke man mange ting i bedriften din. Her er 7 punkter som er ekstra viktige for en mindre bedrift:
- God service kan være alfa omega for å beholde kunder, og for at kundene skal være lojale og komme tilbake flere ganger. Og det er nesten alltid lettere å selge mer enn å skaffe helt nye kunder.
- God kundeservice vil bidra til å øke inntektene.
- Kundene dine er den aller beste reklamen. Hvis kunden er fornøyd, er det mer sannsynlig at de anbefaler bedriften din til en venn eller kollega.
- Opplever kundene dine god service, stiger humøret, og dermed blir også kundemedarbeiderne dine mer fornøyde. På denne måten vil de bidra til å styrke hverandre.
- I dag er kundeservice en del av produktet kundene kjøper.
- Flere er førstegangskunder på grunn av god omtale.
- God kundeservice skaper konkurransefortrinn.
Hvordan skape god kundeservice?
God kundeservice kan som nevnt være mange ting, det kan derfor også skapes på mange måter, men nøkkelen til suksess er kommunikasjon!
Vi har samlet en rekke tips til hvordan du kan legge vilkårene for at god kommunikasjon skal lykkes:
- Sørg for at kunden din føler seg hørt og forstått gjennom hele prosessen.
- Møt kunden i en vennlig tone.
- Gjør kommunikasjonen din enkel å forstå, men ikke få kunden til å føle seg dum. Pass på å bruke for mange tekniske termer, de kan virke forvirrende.
- Jo lettere det er for kunden å kontakte bedriften, jo større er sjansen for at kunden tar kontakt dersom det på et tidspunkt dukker opp spørsmål eller problemer.
- Hold alltid det du lover. Om et problem oppstår og du sier til kunden at du skal gå videre med det så er det viktig at du også gjør det. Om du lover kunden å komme tilbake til kunden senere på dagen så gjør det, enn bare om det er for å holde kunden oppdatert på status.
- Takk kunden. Det er ingen selvfølge at kunden handler med deg, så sørg for å vise kunden at du setter pris på dem. Og spør gjerne om det er noe du kan forbedre.
God kundeservice blir viktigere og viktigere. Og om du ønsker å skille deg ut fra konkurrentene dine så er det viktig at du satser på god kundeservice.
Lykke til!