Derfor bør din voksende bedrift ha en Facebook side

8/9/2022
3
minutter

Julie Sørheim

Marketing Manager
Qred

Å drive en bedrift betyr gjerne at man har mye å tenke på. Hvis bedriften din er litt mindre, betyr det også gjerne at du må gjøre mange ting selv. Tid og penger kan være mangelvarer for småbedriftseiere og derfor kan det hjelpe med tips om ting som ikke krever mye kapital. Det kreves engasjement for å lykkes i markedsføringen, men ikke alltid mengder kapital.

Å bruke sosiale medier til markedsføringsformål har mange fordeler. Mange tror imidlertid at det er enklere enn det faktisk er. Å opprette en konto og begynne å legge ut er selvfølgelig en god start, men det krever også aktiv tilstedeværelse for at kundene skal finne deg. Du kan for eksempel like og svare på kommentarer, samt invitere folk til å like siden din. Hvis du kan tenke deg å bruke mye penger på målrettet annonsering, kan du komme langt.

Hvordan skape en god tilstedeværelse på Facebook?

For litt større og kjente merkevarer så er det ofte slik at målgruppen selv søker opp merkevaren frivillig, men for mindre oppstartsbedrifter er det som regel litt vanskeligere og det kreves mer arbeid. Først av alt – hvorfor skal du ha en Facebook-side? Er det nødvendig? I Norge har 3.471.000 personer Facebook profil, og av disse er det 65 % som sjekker Facebook daglig. Så sannsynligheten for at nettopp din målgruppe bruker Facebook, er ganske stor. 

Du som gründer har mulighet til å kommunisere oftere og smartere med dine kunder og potensielle kunder gjennom Facebook. På sikt vil du da bygge opp en lojale følgere som igjen kan fortelle vennene sine om bedriften din.

Få mer ut av Facebook-siden din ved å bruke følgende tips

Lag mye innhold. 

Har du bra og mye innhold, fører det til engasjement og flere kunder.

Brukergenerert innhold

Er ditt eget materiale alltid like spennende? Del innhold som forbrukerne legger ut på produktene dine, altså brukergenerert innhold. Dette kan for eksempel være unboxing eller anmeldelsesvideoer. Det skaper mer troverdighet og engasjement.

Kommunikasjon i begge retninger

Det er positivt å kunne kommunisere med forbrukere raskt og personlig, og det kan du gjøre på Facebook. Det er også viktig å lytte til forbrukernes synspunkter, og svare på kommentarer fra dem. Både det positive og det negative.

Del verdifullt og personlig innhold

Sett deg selv i perspektivet til følgerne dine – hvorfor valgte de å følge deg? Facebook er en god plattform for å dele arrangementer og nyheter fra selskapet. På Facebook er du vant til personlige oppdateringer fra venner og derfor bør du som bedrift ha en lignende tone.

Vær aktiv

Hvor ofte bør du oppdatere? Det er vanskelig å svare på, men noen få ganger i uken regnes vanligvis som en god frekvens. Husk å være konsekvent i oppdateringene dine og ikke poste ti innlegg en uke og bare en uka etter.

Målrett annonser mot målgruppen din

En fordel med Facebook-annonsering er at du kan velge din eksakte målgruppe og rette annonsen mot dem. Dette er for deg som er villig til å bruke litt penger på det.

Vær tålmodig

Relasjonsbygging er nøkkelen til suksess på sosiale medier – og det tar tid. Du må tjene tilliten til målgruppen din.

Lykke til!